Tuesday, December 28, 2010

fb OH fb!

Assalamualaikum, hi readers :)

Demam fb dah berlalu, kalau suatu ketika dulu pakcik makcik atuk nenek pun turut serta mendaftar laman web sosial yang sememangnya percuma ini tetapi tidak lagi sekarang. Fb kian membosankan. B-O-S-A-N sgt sampai boleh main delete-delete account dan buat baru jika rindu. Masa terluang sebelum tidur semalam ku isi dengan menyelak mag kosmo. Mata yang dah separuh sepet ni terlintas di ruangan 'cosmo rules',

aku terbaca 10 Perkara Jangan Lakukan Di Facebook :

#01
Status mengatakan kamu seorang diri di rumah/pejabat. Bukan tu je,malah kamu siap beritahu berapa lama kamu berseorangan. Bahaya betul!


#02
Gambar helaian dokumen sulit seperti penyata akaun. Bukan saja kamu bakal dituduh " suka menunjuk ", tanpa sedar kamu juga sebenarnya mendedahkan butiran peribadi yang tak sepatutnya diketahui org lain.


#03
Upload gambar " terlampau", walaupun hanya orang tertentu saje yg boleh melihatnya. Bayangkan jika mereka sebarkan foto tersebut!

#04
Merungut perihal kerja walhal majikanmu juga ada dalam senarai temanmu di FB, ia pasti akan menjejaskan reputasi kerjayamu.

#05
Syok sendiri. Kamu suka " Like " dan komen pada status dan gambar kamu sendiri.

#06
Beripandangan peribadi mengenai perkara yang menyentuh sensitiviti teman FB kamu yg berlainan bangsa dan agama.

#07
Katakan sesuatu yang belum pasti seperti, "saya dapat kereta mewah bulan depan!" , malangnya bank tak luluskan pinjamanmu.

#08
Status marahmu. Walau sedang panas, elakluahkannya di FB. Ada potensi untuk orang yang tak berkenaan pula yang terasa. Kamu juga akan dilihat sebagai mat/minah baran.

#09
Butiran lengkap seperti nombor telefon dan alamat rumah. Kamu memudahkan penjahat merancang sesuatu yang tidak baik.

#10
Jawapan telus. Apa saja yang ditanya, kamu pasti akan jawab. Termasuklah angka gaji. Kamu mesti bijak rahsiakan sesetengah perkara di laman web sosial ya! :)

Dalam 10 perkara ni ade jugak yang terkena batang hidup sendiri. HAHA

3 comments:

Note: Only a member of this blog may post a comment.